Tuesday, July 29, 2008

Jag råkade köpa ett par stringtrosor

och det var av misstag! Jag lovar!
Jag stod på kappAhl och skulle köpa trosor. Det var ett erbjudande - "tag tre trosor, betala för två". Jag hittade en sort jag gillade, och tänkte att jag nog skulle ta tre likadana. Jag höller i ett par stringtrosor ett tag, men tänkte; "nääääää..." och såg mina vänner framför mig när de med rynkad näsa diskuterade stringtrosor och hur de förmodligen skaver in i stjärtskåran.

"Nä, stringtrosor kan man ju inte ha", tänkte jag. Och det är nu den officiella historien går som så att jag utan att märka det råkade ta två trosor av den ordinarie heltäckande sorten med spets, medan den tredje av misstag blev det där paret stringtrosor. Att den inofficiella historien lyder "man kan ju testa i alla fall, man betalar ju faktiskt bara för två" talar vi inte högt om.

Hem kom jag. Jag provade de ordinarie heltäckande trosorna med spets. De var bedårande! Sen testade jag stringtrosorna som jag inför min kombo förklarade att jag fått med mig av misstag, och rodnade när jag fick se mig i spegeln. Nej HU - så där kan man ju INTE gå omkring. Jag vägrade visa henne hur de såg ut, och lade dem längst bak i garderoben.

Så kom den dagen jag skulle jobba och alla trosor var slut.
Jag hade valet att i omklädningsrummet ståta i ett par trosor lätt nedkladdade av vaginalflytningar, eller ta ett par rena trosor dock av sorten string.

Valet var enkelt. Man vill ju inte vara ofräsch, och alla andra på jobbet är ju brudiga brudar ändå. Jag kanske rentav skulle klättra i hierarkin där borta. Jag tog på mig dem, tittade i spegeln, rodnade lätt... NÄÄ, vad vulgärt! Var det där jag? Ja, det var det. Gosh, vilken rumpa! När kom den? Wow.

Omklädningsrum. Pirr. Till min besvikelse är det bara jag i omklädningsrummet, för jag är alltid så förbannat tidig, tidspessimist som jag är. Jag tar på mig de säckiga jobbarbyxorna, och går ut för att arbeta.

Men VAD är detta? Solen steker hett, men ändå är det så behagligt. Det liksom... luftar innanför byxorna. Det luftar mellan säckbyxornas material och min lilla rumpa. Det kommer in luft. Det är svalt. Svalkande. Skönt! Varför har ingen talat om för mig att det är skönt med stringtrosor!? GUD vad folk har undanhållit saker för mig genom mitt könsbyte!

Sakta men säkert återtar jag den information som fråntagits mig, som hemlighållits. The secrets of femininity is unfolding... Och jag är en upptäcksresare på jakt efter min egen femininitet! Den som inte är påverkad av vare sig patriarkala eller feministiska normer, utan som bara är min.

3 comments:

Anonymous said...

stringtrosor passar alldeles utmärkt många gånger beroende på vilka kläder man har på sig!
och det är ju bra skönt oftast då det är varmt så in i helsike! eller vill undvika fula troslinjer under tajta brallor!

Anonymous said...

Hm, alltså. Ha på dig vilka trosor du vill... (vem bryr sig tänker jag.)

Men inbilla di galdrig att du inte påverkas av det ena eller det andra när det gäller samhällsstrukturer.
Du ÄR din kultur rätt igenom. Det är farligt att tro något annat.

Anonymous said...

Hihi, om du frågat mig hade jag kunnat berätta för länge sen hur skönt stringtrosor är!

Förstår verkligen inte de som tycker de skär in, det är ju tvärtom. Vanliga trosor glider in och skaver, string är mindre tyg och därför sitter dom bekvämare.

Det kanske beror på vad man har för rumpa? ;P